Európa egyik legmodernebb vasúti-közúti konténerterminálját építi fel Zalaegerszegen a Metrans Csoport. A 15,7 milliárd forintos beruházás keretében 120 új munkahely létesül, s ahhoz kapcsolódva összességében több mint 30 milliárd forintos fejlesztés valósul meg, jelentették be 2021. február 19-én, pénteken előbb a fővárosban, majd a zalai megyeszékhelyen.

A cég a terminált Zalaegerszeg területén, a nemzetközi vasúti korridor mellett, a járműipari tesztpálya, az északi ipari park és a leendő Rheinmetall gyár közelében, az önkormányzattól vásárolt területen alakítja ki - mondta el beszédében Balaicz Zoltán polgármester. A létesítmény a tervek szerint 2023-tól több lépcsőben kezdi meg működését, a kivitelezés várhatóan még idén elkezdődik.

Pénzügyi nagyságrendjét tekintve a zalaegerszegi terminál lesz Magyarország egyik legjelentősebb magánbefektetése a logisztikai iparágban. A 15,7 milliárd forint értékű fejlesztés létrejöttéhez a kormány közel 4 milliárd forintos beruházásösztönzési támogatást nyújt. Az önkormányzat 1 milliárd forintos ráfordítással kiépíti a létesülő logisztikai park területéig az útkapcsolatot és a közműveket. Az állam pedig – a nemzetközi vasúti korridor gyorsabb és közvetlenebb elérhetősége érdekében – 14 milliárd forintos projekt keretében megépíti a zalaszentiváni deltavágányt. Így összességében több mint 30 milliárd forint értékű fejlesztés valósul meg - sorolta a városvezető.

A beruházás közvetlenül 120 munkahelyet teremt, a kapcsolódó fejlesztésekkel együtt pedig akár 500 új munkahely is létrejöhet a térségben. Ez a Rheinmetall, az AVL, a Mould-Tech és más további fejlesztésekkel együtt már több mint ezer új álláshelyet eredményez a városban - közölte a polgármester.

Hosszú előkészítő munka után érkeztünk el e mérföldkő jelentőségű pillanathoz – fogalmazott videóüzenetében Kiss Péter, a Metrans Csoport elnök-vezérigazgatója, aki a nemzetközi járványügyi korlátozások miatt nem tudott jelen lenni a zalaegerszegi bejelentésen. Beruházásunkkal új fejezet kezdődik a város, a megye és Nyugat-Magyarország logisztikájában. Hiszek benne, hogy Zalaegerszeg, Magyarország és a Metrans jövője mostantól közös vágányon halad előre. Azon dolgozunk, hogy ez egy igazi sikertörténet legyen, és együtt növekedjünk, fejlődjünk tovább – tette hozzá az elnök-vezérigazgató.

Kiemelte: a beruházásának köszönhetően Zalaegerszeg nagy jelentőségű logisztikai csomóponttá fejlődhet a jövőben az adriai-tengeri kikötők és az európai piacok között húzódó közlekedési tengelyen.

Arra számítunk, hogy az adriai korridor kiemelt kereskedelmi útvonallá fog válni, és ebben Zalaegerszegnek kulcsszerepe lesz – fűzte hozzá, megjegyezve: a Metrans új terminálja amellett, hogy a város és a térség gazdasági növekedését segíti majd, zöld alternatívát is kínál azáltal, hogy az áruforgalom jelentős részét a közutakról a környezetbarát vasútra tereli át.

Kiss Péter elmondta: a Metrans a német Hamburger Hafen und Logistik AG, vagyis a HHLA intermodális szállítmányozással foglalkozó leányvállalata, ezen a területen Európa piacvezetői közé tartozik. Vasúti rendszerével és konténertermináljainak hálózatával a cégcsoport már több mint 10 európai országban szolgálja ki az áruszállítási igényeket, jelenleg 17 vasúti terminálból álló nemzetközi hálózattal rendelkezik, első saját tulajdonú magyarországi terminálját 2017-ben nyitotta meg Budapesten.

A cégcsoport az elmúlt évek dinamikus növekedése miatt, valamint a magyarországi pozitív tapasztalatoknak és a befektetésösztönző gazdasági környezetnek köszönhetően döntött a zalaegerszegi konténerterminál megépítése mellett - közölte az elnök-vezérigazgató. Mint a tájékoztatón elhangzott: az új intermodális konténerterminál, azaz vasúti-közúti átrakóállomás úgy működik majd, mint egy hatalmas postahivatal, azzal a különbséggel, hogy levelek és csomagok helyett itt zárt konténerek szakszerű fogadását, csoportosítását és továbbítását végzik a nemzetközi címzettek.

Navracsics Tibor, az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosa szintén videóüzenetben gratulált a beruházáshoz. Hangsúlyozta: Zalaegerszeg a város vezetőségének tudatos építkezése révén az egyik legdinamikusabban gyarapodó helyi gazdaság ma Magyarországon. Ezt bizonyítja, hogy 2014 óta több mint 4000 új munkahely jött létre a településen, ráadásul rendre azokban az iparágakban, amelyekről a gazdasági prognózisok alapján is úgy gondolhatjuk, hogy „hosszabb távon emelő erejei lesznek a térségnek”. Ahhoz azonban, hogy a most bejelentett beruházás hosszú távon is virágzó legyen, további infrastrukturális fejlesztésekre van szükség - tette hozzá a kormánybiztos.

Ezért támogatom az M76-os út Zalaegerszeg és Körmend közötti szakaszának gyorsforgalmi úttá való átépítését, hogy a zalaegerszegiek ezáltal még több megérdemelt kül- és belföldi beruházáshoz jussanak – szögezte le a kormánybiztos.

A zalaegerszegi, városi díszteremben tartott eseményen beszédet mondott dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, aki a magyar kormány vasútfejlesztési elképzeléseit ismertette, valamint Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos is. Utóbbi a budapesti bejelentésen azt hangsúlyozta: a Metrans beruházása méltón beleillik a térség fejlesztéseibe.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter - szintén a fővárosi rendezvényen, a távirati iroda tudósítása szerint - arról beszélt, hogy Zalaegerszegen már most is komoly átmenő vasúti forgalom bonyolódik, csak a Metransnak naponta 12-14 vonata halad el a város mellett. A logisztikai bázisnak köszönhetően Zalaegerszeg lesz az adriai-tengeri kikötők felől a belépési pont Magyarországra Szlovákia, Csehország és Lengyelország irányába, s a felépítendő bázis lesz a Koper, Fiume és Trieszt kikötőiből érkező, illetve az oda tartó vonatszállítmányok rendezésének helyszíne.