Precedens értékűvé válhat Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Főosztályának légitársaságokkal szembeni gyakorlata a késések tekintetében.

Egy európai uniós szabály alapján hozott bírósági ítélet lehetőséget adhat az utasok számára, hogy jelentős késés esetén anyagilag is kártérítést kapjanak. A kártérítés alól a légitársaságok csak akkor mentesülhetnek, amennyiben a késés előre nem látható külső okból (vis maior) ered.

Sokan nem tudják, milyen jogok illetik meg őket a repülőjáratuk késése vagy törlése, esetleges visszautasított beszállás esetén, pedig az európai szabályok szerint ilyen esetekben járhat kártalanítás az utasnak. A jelenlegi európai szabályozások szerint azok, akik európai uniós, svájci, norvég, izlandi reptérről vagy ezen országok légitársaságaival utaznak, különböző segítségre (étkezési költségtérítés, frissítő, telefonálási lehetőség, kártalanítás) jogosultak, amennyiben a gépük jelentősen késik, vagy törölték a járatot. Emellett az Európai Bíróság több ítéletében úgy értelmezte a szabályozást, hogy pénzbeli kártalanítás nemcsak járattörlés esetén jár az utasnak, hanem akkor is, ha a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legalább három óra késéssel éri el a célállomását. A kártalanítás összege távolságtól függően 250, 400, illetve 600 euró lehet.

Természetesen, vannak esetek, amikor a légitársaság a hosszabb késések esetén is mentesül a kártalanítás alól, pl. amennyiben a jelentős késés, vagy járattörlés oka olyan rendkívüli körülmény, melyre a légitársaság nem készülhetett fel.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret érintő késések esetében Budapest Főváros Kormányhivatala V. kerületi Hivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályának eddigi gyakorlata alapján minden – hozzá beérkező – járattörléssel, visszautasított beszállással vagy késéssel kapcsolatos kérelem esetében vizsgálja a légitársaságok eljárását és amennyiben az európai uniós szabályok alapján jár a kártalanítás az utasnak, annak megfizetésére kötelezi az érintett légitársaságot.

A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság egy ilyen ügyben hozott ítéletében most megerősítette a Fogyasztóvédelmi Főosztály gyakorlatát. Az ítéletben ugyanis a bíróság elutasította a felperes légitársaság keresetét, és kimondta, a fogyasztóvédelmi hatóság a vonatkozó uniós és hazai jogszabályok alapján jogosult arra, hogy ilyen esetekben a kártalanítás jogalapját és mértékét meghatározza.

Amennyiben tehát az utas azt tapasztalja, hogy a gépe több mint három órát késik, vagy a járatot törölték, illetve valamilyen ok miatt megtagadják az utastól a beszállást, bátran élhet fogyasztói jogaival. Ha a légitársaság elutasítja az utas kártérítési kérelmét, az utas a fogyasztóvédelmi hatósághoz is fordulhat annak érdekében, hogy érvényt tudjon szerezni a jogos igényének.

A Kossuth Rádió napközben című műsorában készült interjú a lenti képre kattintva hallgatható meg!